Jangan jadi Speculator tapi Jadi lah Real Investor

Jangan jadi Speculator tapi Jadi lah Real Investor


Pada masa dan ketika, selalunya kita akan bersikap menjadi Speculator. Kenapa kita menjadi Speculator? Ini kerana, kita akan membeli emas dengan harga lebih rendah dengan jankaan emas akan naik dalam masa yang singkat. Anda melihat pergerakan naik turun emas setiap dua puluh minit even setiap jam.

Memang betul, ramai OTAI-OTAI Emas yang menyuruh kita membeli dengan matlamat ini "Buy Low Sell High". Tapi untuk mendapat keuntungan sebegini cepat anda sebenarnya menjadi speculator. Sebagai speculator, anda hanya menantikan keuntungan sedikit dalam masa yang singkat. Keuntungan anda hanya setakat kenaikan harga yang sedikit.

Jika anda sebagai Real Investor, anda melihat harga emas sebagai satu tanda aras, anda membeli untuk menantikan kenaikan yang lebih tinggi iaitu at least 6 bulan keatas, sementara itu, jika anda pelanggan yang ingin membeli anda dapat menjualnya dengan harga semasa.

Mereka tidak melihat penjualan emas dan pembelian emas pada satu transaksi sahaja. Dalam jangkamasa ini, sudah tentu keuntungan anda sudah melipat ganda.

Pelabur sebenar adalah pelabur yang hanya berkisar di sekeliling graf kenaikan dan penurunan harga emas. Anda adalah pelabur yang paling bijak.