DINAR VS GOLDBAR

DINAR VS GOLDBAR


Sepanjang saya menjadi Dealer Emas, soalan yang selalu ditanya adalah "Apa beza Dinar dengan Jongkong Emas (Goldbar). Di sini saya senaraikan apakah perbezaan dan persamaannya.

PERBEZAAN

1. Rupa Bentuk. 

๐ŸŸขDinar mempunyai bentuk yang bulat atau berbentuk syiling. Sejak zaman Nabi Muhammad saw, Dinar telah digunakan sebagai mata wang Islam.
๐ŸŸฃGoldbar berbentuk Segiempat.

2. Gandaan Berat
๐ŸŸขDinar mempunyai gandaan berat yang mempunyai perpuluhan seperti berikut iaitu1/4 Dinar = 1.06g, 1 Dinar = 4.25g, 2 Dinar= 8.5g
๐ŸŸฃJongkong Emas(goldbar) pula kebanyakan dalam gandaan genap bermula 1g, 5g, 10g, 20gm, 50g, 100g.

PERSAMAAN

1. Kualiti

๐ŸŸฃ๐ŸŸขDinar dan Jongkong Emas mempunyai kualiti emas yang sama iaitu emas 999.9.

2. Keuntungan
๐ŸŸข๐ŸŸฃKedua-duanya memberi keuntungan yang sama mengikut berat masing-masing.
Ada juga yang tanya apa beza emas dengan dinar?Emas is emas. Dinar pun emas. Lebih tepat jongkong dan syiling emas..Cuma istimewanya dinar, ia melambangkan islamic icon (matawang islam). Sesuai untuk buat mas kahwin atau hantaran kahwin. Untuk ditukarkan di Mekah pun menarik sebab pak arab di sana sangat sukakan rekabentuk dinar . Nak buat bayar zakat pun molek. Cubalah. 

Kesimpulannya, kedua-duanya Dinar dan Goldbar ini adalah emas yang mempunyai kualiti yang sama iaitu emas 999.9 dan yang membezakannya adalah rupa bentuk.Ada orang suka mengumpul koleksi Dinar dan ada yang suka koleksi Goldbar. Ada juga yang suka kedua-duanya.๐Ÿค—......

Dapat sesuatu..