𝟱 𝗦𝗬𝗔𝗥𝗔𝗧 𝗠𝗨𝗗𝗔𝗛 𝗠𝗘𝗡𝗝𝗔𝗗𝗜 𝗣𝗘𝗡𝗬𝗜𝗠𝗣𝗔𝗡 𝗘𝗠𝗔𝗦 𝗬𝗔𝗡𝗚 𝗕𝗘𝗥𝗝𝗔𝗬𝗔

𝟱 𝗦𝗬𝗔𝗥𝗔𝗧 𝗠𝗨𝗗𝗔𝗛 𝗠𝗘𝗡𝗝𝗔𝗗𝗜 𝗣𝗘𝗡𝗬𝗜𝗠𝗣𝗔𝗡 𝗘𝗠𝗔𝗦 𝗬𝗔𝗡𝗚 𝗕𝗘𝗥𝗝𝗔𝗬𝗔

 𝟱 𝗦𝗬𝗔𝗥𝗔𝗧 𝗠𝗨𝗗𝗔𝗛 𝗠𝗘𝗡𝗝𝗔𝗗𝗜 𝗣𝗘𝗡𝗬𝗜𝗠𝗣𝗔𝗡 𝗘𝗠𝗔𝗦 𝗬𝗔𝗡𝗚 𝗕𝗘𝗥𝗝𝗔𝗬𝗔



𝟭. 𝗕𝗲𝗹𝗶 𝗲𝗺𝗮𝘀 𝗯𝗶𝗹𝗮 𝗮𝗱𝗮 𝗱𝘂𝗶𝘁, 𝗲𝗹𝗮𝗸𝗸𝗮𝗻 𝘁𝘂𝗻𝗴𝗴𝘂 𝗵𝗮𝗿𝗴𝗮 '𝘁𝗲𝗿𝗲𝗻𝗱𝗮𝗵'.

Jika sudah ada duit beli emas dengan kadar segera kerana tiada istilah emas berada paras terendah. Jika anda tunggu juga risikonya emas tak turun-turun tapi ia terus naik dan anda tak mampu beli walaupun 1 gram emas. 


𝟮. 𝗗𝗮𝗽𝗮𝘁 𝗴𝗮𝗷𝗶 𝘀𝗶𝗺𝗽𝗮𝗻 𝗱𝘂𝗹𝘂 𝗯𝗮𝗿𝘂 𝗯𝗲𝗿𝗯𝗲𝗹𝗮𝗻𝗷𝗮, Elakkan berbelanja dahulu lebihan baru nak simpan.

Wang apabila dipegang kita amat mudah untuk menghabiskanya. Emas pula bila dipegang amat mudah untuk ditambah lagi. Emas tak ada, duit pun sudah terbocor sana sini.


𝟯. 𝗣𝗮𝗸𝘀𝗮𝗸𝗮𝗻 𝗱𝗶𝗿𝗶 𝘂𝗻𝘁𝘂𝗸 𝘁𝘂𝗸𝗮𝗿 𝟭𝟬% 𝘄𝗮𝗻𝗴 𝗴𝗮𝗷𝗶 𝗸𝗲𝗽𝗮𝗱𝗮 𝗸𝗲𝗽𝗮𝗱𝗮 𝗲𝗺𝗮𝘀.

10% ini dicadangkan oleh guru kewangan Malaysia Azizi Ali. Jika gaji RM3,000 tukar RM300 kepada bentuk emas. Ia adalah formula kekayaan yang paling mudah kerana emas sendiri akan naik harganya berbanding kita menyimpan wang kertas.


𝟰. 𝗞𝗼𝗻𝘀𝗶𝘀𝘁𝗲𝗻 𝗯𝗲𝗹𝗶 𝘀𝗲𝘁𝗶𝗮𝗽 𝗯𝘂𝗹𝗮𝗻.

Menyimpan bukan soal berapa jumlah yang kita simpan. Tetapi kejayaan menjadi penyimpan ialah kemampuan kita konsisten membuat simpanan walaupun hanya 1 gram 1 bulan. 


Ramai belum sedar betapa hebatnya 'power of consistent' ini sehingga mereka mengamalkan dan mengecapi hasilnya sendiri.


𝟱. 𝗝𝘂𝗮𝗹 𝗲𝗺𝗮𝘀 𝗷𝗶𝗸𝗮 𝗺𝗮𝘁𝗹𝗮𝗺𝗮𝘁 𝘀𝘂𝗱𝗮𝗵 𝗱𝗶𝗰𝗮𝗽𝗮𝗶.

Berapa banyak anda nak simpan ia bergantung kepada matlamat yang anda mahu capai. Nak jadi penyimpan anda wajib letak matlamat. Jika tiada matlamat RM5,000 itu sangat banyak. Tapi jika untuk membeli aset rumah RM5,000 itu amat kecil.


*RM5,000 hari ini tak sampai 20g pun


Amalkanlah 5 tips mudah ini selama setahun, anda akan mendapati betapa seronoknya menjadi 'gold saver'. Percayalah anda juga akan menyesal kenapa tak bermula sejak mendapat gaji yang pertama dahulu.

>> osini.co/publicgold2u

#simpanemas #simpansilver #1gram1bulan #publicgold #jomsimpanemas #gappublicgold  #tipskaya #emaspublicgold #goldbarpublicgold #dinarpublicgold  #impianhidup #pgmall

Kredit : Cikgu Syakir